Wersja kontrastowa: Alt + Z
Przejdź do treści strony: Alt + X
Przejdź do nawigacji strony: Alt + C
Mapa Witryny: Alt + V
Wyszukiwarka: Alt + B
Kolejne zielone światło dla kolejnej inwestycji w Karpaczu
Prawomocna Decyzja Burmistrza Karpacza dotycząca zadania inwestycyjnego polegającego na budowie stacji paliw w Karpaczu przy ul. Wielkopolskiej na działce nr 174/1 obręb Karpacz-2.
Burmistrz Karpacza informuje, iż dnia 24 września 2010 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Jeleniej Górze utrzymało w mocy zaskarżoną przez SOKiAS decyzję Burmistrza Karpacza IGK.7624-7/09-9 z dnia 22 października 2009 r. o stwierdzeniu braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla zadania inwestycyjnego polegającego na budowie stacji paliw w Karpaczu przy ul. Wielkopolskiej na działce nr 174/1, obręb Karpacz-2. W uzasadnieniu decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało między innymi, iż w ocenie organu odwoławczego brak jest uzasadnionych podstaw do uwzględnienia odwołania, a tym samym do uchylenia, czy zmiany zaskarżonej decyzji organu pierwszej instancji. Nie budzi wątpliwości, że planowane przedsięwzięcie na działce nr 174/1 przy ul. Wielkopolskiej w Karpaczu jest zgodne z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego uchwałą Nr LYII/348/05 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 29 grudnia 2005 r., ponieważ podstawową funkcja tego terenu są usługi turystyczne i komercyjne, w których mieści się i stacja paliw i handel detaliczny (jednostka Z1-D-2UT „Płóczki"). Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia pozwala zakwalifikować je jako mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, ponieważ mieści się w kategorii przedsięwzięć wymienionych w przepisie § 3 pkt 37 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, póz. 2593 z późn. zm.). Tym samym dla tego przedsięwzięcia nie ma obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a postępowanie takie mogłoby zostać przeprowadzone, gdyby zaistniały po temu powody. W tym zakresie organ odwoławczy podziela stanowisko organu pierwszej instancji o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego planowanego przedsięwzięcia. Kierując się normą art. 85 ust. 2 pkt 2 ustawy w postępowaniu zakończonym zaskarżoną decyzją poddane zostały ocenie uwarunkowania określone w art. 63 ust. l ustawy. Z analizy tej wynika, iż:
w zasięgu planowanego przedsięwzięcia nie występują żadne obszary chronione; obszar Karkonoskiego Parku Narodowego jest oddalony od planowanego przedsięwzięcia o około 5 km, a obszar Natury 2000 oddalony jest o około l km; te odległości wskazują, że obszary chronione są poza obszarem oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia,
przedsięwzięcie nie wpłynie na siedliska oraz skupiska cennych roślin oraz ostoi zwierząt,
teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie jest przekształcony i stracił swoje pierwotne walory jak i pierwotne ukształtowanie oraz roślinność, wskutek składowania mas ziemi o nie znanym składzie i pochodzeniu,
w przypadku reaktywacji linii kolejowej usytuowanie budynków stacji paliw jak i sklepu przemysłowo spożywczego nie spowoduje ograniczeń w przywróceniu ruchu kolejowego na trasie Karpacz - Jelenia Góra.
Powyższe ustalenia przy uwzględnieniu charakterystyki przedsięwzięcia pozwalają na stwierdzenie, że przedsięwzięcie nie będzie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko. Nadto rodzaj, skala i lokalizacja przedsięwzięcia, pozwalają na stwierdzenie, że nie pociąga ono za sobą znaczących oddziaływań na ludzi z uwagi na fakt, że teren inwestycji i jej okolice nie jest zurbanizowany. Organ pierwszej instancji poddał wspólnej ocenie całe przedsięwzięcie tj. i stację paliw, i sklep, choć wskazać należy, że sam sklep opisany w charakterystyce przedsięwzięcia nie mieści się w żadnej z kategorii przedsięwzięć wymienionych w art. 59 ust. l ustawy. Zresztą zarzutów dotyczących aspektów oddziaływania na środowisko wymienionych w art. 63 ust. l ustawy nie postawiono w toku całego postępowania. Zarzuty odwołania koncentrują się na lokalizacji sklepu (marketu) w pobliżu torów kolejowych, co miałoby naruszać przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Organ odwoławczy wskazuje, że w postępowaniu wnioskodawca przedstawił stanowisko PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych Wałbrzych zwarte piśmie z dnia 17 sierpnia 2009 r., nr IZDK4d-201/14/2009, wyrażające zgodę na odstępstwo od wymogu zachowania bezpiecznych odległości zabudowy na działce nr 174/1 dla zabudowy stacji paliw i marketu. Stąd też próba kwestionowania tej zgody poprzez wystąpienie do Urzędu Transportu Kolejowego jest bezprzedmiotowa. Jednakże wskazać należy, co ma pierwszoplanowe znaczenie dla tej sprawy, że kwestia tej lokalizacji względem torów nie jest związana z potrzebą ochrony środowiska i nie podlega unormowaniu na etapie postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 16 lutego 2010 r., sygn. akt. II SA/Bk 548/09.
W świetle powyższego na podstawie art. 138 § l pkt l k.p.a. Samorządowe Kolegium Odwoławcze orzekło o utrzymaniu w mocy zaskarżonej decyzji.