Wersja kontrastowa: Alt + Z

Przejdź do treści strony: Alt + X

Przejdź do nawigacji strony: Alt + C

Mapa Witryny: Alt + V

Wyszukiwarka: Alt + B

powrót
drukuj     rozmiar tekstu - +
11 Gru 2012

Szkolenie z pierwszej pomocy

Jednym z priorytetów Gimnazjum im. Ratowników Górskich w Karpaczu jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedyczn


Jednym z priorytetów Gimnazjum im. Ratowników Górskich w Karpaczu jest wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej. Zadanie to związane jest z wyborem patrona szkoły, a także podyktowane głębokim przekonaniem o tym, jak ważne jest wypracowanie nawyków, które pozwolą ocalić chociaż jedno życie ludzkie. Idea bezpieczeństwa, niesienia bezinteresownej pomocy innym jest tożsama z ideą ratownictwa górskiego, dlatego bez wahania zdecydowaliśmy się na zrealizowanie trzeciego zadania konkursowego.
Zaprosiliśmy do szkoły pana Tomasza Góreckiego, ratownika medycznego
z Krakowa, by przypomniał nam zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz przeprowadził pokaz niezbędnych umiejętności ratowniczych.

29 listopada 2012 roku wszyscy uczniowie naszej szkoły zgromadzili się w auli. Tu pan Tomek wyświetlił slajdy prezentujące podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy osobie nieprzytomnej. W trakcie wykładu odwoływał się do wiedzy uczniów i odpowiadał na wszystkie pytania. Dotyczyły one m.in. różnicy w uciskaniu klatki piersiowej dorosłego, dziecka i niemowlęcia, sposobu uciskania, poziomu napięcia w defibrylatorze. Przywoływano sceny z filmów fabularnych, w których prezentowano proces przywracania czynności życiowych człowiekowi, konfrontowano je z wiedzą fachową.

Następnie prowadzący przeszedł do części warsztatowej i krok po kroku – z wykorzystaniem fantoma - zamodelował właściwe zachowanie w sytuacji, gdy zachodzi potrzeba udzielenia pomocy osobie jej potrzebującej:
1. Ocenił miejsce pod względem bezpieczeństwa swojego i poszkodowanego.
2. Sprawdził reakcje poszkodowanego, potrząsając lekko za jego ramię i pytając głośno o to, co się stało.
3. Ponieważ poszkodowany nie zareagował, stanowczym tonem poprosił jednego
z uczniów o pomoc, odwrócił poszkodowanego na plecy, udrożnił mu drogi oddechowe (poprzez odgięcie głowy i uniesienie żuchwy).
4. Ocenił, czy oddech jest prawidłowy, a ponieważ go nie wyczuł, poprosił ucznia
o wezwanie służb ratowniczych (wezwanie karetki pogotowia nr 999 lub połączenie z nr. alarmowy 112).
5. Następnie podjął działania zmierzające do przywrócenia czynności krążeniowo-oddechowych (30 uciśnięć klatki piersiowej i 2 wdechy ratownicze). Zaznaczył, że czynności te ratownik musi wykonywać do chwili przybycia służb ratowniczych, przywrócenia czynności oddechowych lub utraty sił.
Następnie poprosił jednego z uczniów o powtórzenie tych czynności
z wykorzystaniem fantoma. Komentował wszystkie działania młodego „ratownika”.
Inni uczniowie także mieli okazję przećwiczyć wszystkie kolejne kroki w praktyce. Instruktor zwracał uwagę na postępowanie zgodne z zasadami oraz środki bezpieczeństwa (rękawiczki jednorazowe, maseczka).
Ostatnią część spotkania pan Tomek poświęcił defibrylatorowi. Omówił jego zastosowanie i użycie. Zademonstrował działanie urządzenia na fantomie. Wydawał specjalne komendy, komentował wszystkie wykonywane czynności. Przypomniał, że urządzenie takie znajduje się w księgarni przy świątyni Wang w Karpaczu Górnym.
Cieszy postawa uczniów, którzy z powagą potraktowali ten warsztat, oraz wiedza teoretyczna i umiejętności, którymi wykazali się w trakcie ćwiczeń i rozmowy z ratownikiem.