Wersja kontrastowa: Alt + Z
Przejdź do treści strony: Alt + X
Przejdź do nawigacji strony: Alt + C
Mapa Witryny: Alt + V
Wyszukiwarka: Alt + B
Informacja
ze spotkania w dniu 28 czerwca 2013 r. w auli Gimnazjum przy ul. Łącznej w Karpaczu w sprawie
zagospodarowania terenu zielonego między budynkami wielorodzinnymi przy ul. Nadrzecznej
a ulicą Zagajnik oraz terenu zielonego w sąsiedztwie b. dworca PKP
W dniu 28.06.2013 o godzinie 1630 w auli Gimnazjum w Karpaczu odbyło się spotkanie poświęcone realizacji zadań wybranych w ramach budżetu partycypacyjnego. W spotkaniu uczestniczyli mieszkańcy, radni oraz studenci architektury krajobrazu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu.
Dla ww. terenu zaprezentowane zostały cztery koncepcje programowe:
1. Grupa pierwsza zaproponowała podzielenie terenu na cztery strefy:
edukacji,
rekreacji,
kulturalno-reprezentacyjna
amfiteatr dźwięku i wody
Elementem scalającym wszystkie strefy, byłby przepływający przez omawiany teren strumień. W wąwozie przy Karpaczańskim Centrum Kultury i Turystyki zaproponowano amfiteatr, w górnej części (nad wąwozem) kawiarnię w starych wagonach. Aby urozmaicić czas przebywającym na omawianym obszarze, zasugerowano, by na drzewach zawiesić np. skrzynki z książkami.
Ponadto grupa przedstawiła propozycje wyglądu małej architektury, oświetlenia oraz nasadzeń.
2. SYNERGIA TRZECH ŻYWIOŁÓW
Grupa druga zaprezentowała projekt, który nazwała „Synergia trzech żywiołów”. Teren podzieliła na pięć stref:
zabawowa – nawiązująca do wody, zlokalizowana w wąwozie przy dworcu. Na skarpie zaplanowano kaskady ułatwiające przejście do pozostałych stref, siedziska oraz małą scenę. Nad skarpą zaprojektowano naturalny most, park linowy oraz punkt widokowy, na istniejących torach wagony z przeznaczeniem np. na kawiarnie;
dydaktyczna – zlokalizowana nad wąwozem, w której zaproponowano umieszczenie budek dla owadów oraz karmników dla ptaków i wiewiórek;
rekreacyjna – podzielona na dwie części, gdzie w pierwszej zaproponowano umieszczenie siłowni plenerowej, a w drugiej tablic informacyjnych z wiadomościami na temat prawidłowego wykonywania ćwiczeń;
wypoczynkowa – przeznaczona głównie do spokojnego spędzania czasu, w otoczeniu zieleni leśnej. W tej strefie każdy mógłby zasadzić swoje rośliny;
ogród sensoryczny – czyli ogród wrażeń. Zaproponowano by przestrzeń w tej strefie była zaprojektowana tak, aby świadomie odbierać zapachy, smaki, kolory i odgłosy natury. W związku z tym zlokalizowano w niej wielobarwne oraz różnorodne nasadzenia charakterystyczne dla rejonu, a także urządzenia typu wietrzne gongi czy szumiące rury.
3. CZARNY KOGUT
Grupa trzecia podzieliła teren na dwie główne części: kulturowo -wypoczynkową i spacerowo -wypoczynkową. Studenci zaproponowali stworzenie charakterystycznego logotypu w postaci czarnego koguta (motyw zaczerpnięty z legend o Liczyrzepie). Logotyp ten zamieszczany byłby na elementach małej architektury. W wąwozie przy dworcu zaplanowano amfiteatr, gdzie w centralnej jego części znajdowałaby się fontanna. Widownia amfiteatru byłaby zadaszona dachem membranowym na stelażu. Połączenie dwóch stref odbywałoby się aleją grabową – naturalnym tunelem. Ponadto studenci zaproponowali wygląd małej architektury oraz oświetlenia. Do wykonania ewentualnych schodów terenowych zaproponowano wykorzystanie podkładów kolejowych.
4. WEHIKUŁ CZASU
Grupa czwarta zaproponowała podzielenie terenu na cztery strefy: reprezentacyjno – wypoczynkową, rekreacyjno – edukacyjną, wypoczynkową i kulturową. Strefa reprezentacyjno – wypoczynkowa nawiązywała by do historii. Znajdowały by się w niej elementy związane z historią pierwszych osadników, drwali i węglarzy czy też pierwszej budy pasterskiej. Ponadto zaproponowano wykonanie repliki ściany świątyni Wang na której umieszczano by prace lokalnych artystów oraz wykorzystanie podkładów kolejowych upamiętniających powstanie pierwszego połączenia kolejowego. W nawiązaniu do Muzeum Zabawek zaproponowano rozmieszczenie na całym terenie parku mosiężnych laleczek.
Po zakończeniu prezentacji koncepcje poddane zostały ocenie. Zainteresowani zgłaszali liczne pytania dotyczące przedstawionych rozwiązań. Podsuwali swoje pomysły. Zainteresowanie budził los istniejącego drzewostanu. Koncepcje zostały ocenione bardzo pozytywnie, a studenci zaproszeni do dalszej współpracy z Gminą. Ustalono, że koncepcje zostaną udostępnione do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Miejskiego w Karpaczu.