powrót
drukuj     rozmiar tekstu - +

Podziemne Karkonosze

Szlak Górniczy oznaczony trzynastoma kamiennymi drogowskazami ze stylizowanym rysunkiem młota i kilofa wyrytymi w kamieniu przedstawia fragment historii Karkonoszy związanej z górniczymi tradycjami Karpacza.

Wycieczkę rozpoczynamy w parku przy Lipie Sądowej (ul. Konstytucji 3 Maja/Kościelna) gdzie znajduje się pierwsza tablica informacyjna, która wprowadzi Was w świat średniowiecznych poszukiwaczy skarbów. Wychodząc z parku należy udać się w stronę Restauracji „Bachus”. W tym miejscu znajdowała się kiedyś karczma sądowa, w której odprawiano sołtysie sądy. Za budynkiem restauracji i parkingiem, po drugiej stronie ulicy widać charakterystyczny, drewniany budynek przysłupowy. To Muzeum Sportu i Turystyki, które jest kolejnym punktem na trasie - warto zatrzymać się tu na chwilę i wejść do środka, aby obejrzeć wystawę prezentującą genezę turystyki w Karkonoszach, rozwój sportów zimowych oraz środowisko przyrodnicze. Naprzeciwko Muzeum znajduje się „mała ciekawostka” – najmniejsza ulica w Polsce – ulica Skrzatów Karkonoskich. Każdy kto tu zajrzy na pewno zauważy kamień z wizerunkiem skrzata, a bardziej wnikliwi turyści powinni spostrzec także odciski malutkich stópek skrzatów, które często tamtędy wędrują. Dalej szlak schodzi ulicą Kopernika do ulicy Obrońców Pokoju i skręca w prawo. Po przejściu kilkuset metrów dochodzimy do Odsłonięcia Hornfelsów, gdzie można zobaczyć wychodnię jednej z najtwardszych skał występujących w Polsce. Tu rozpoczyna się także krótka Ścieżka Geologiczna, wzdłuż której ustawiono potężne okazy skał występujących w regionie.

Szlak górniczy prowadzi dalej ulicą Obrońców Pokoju w kierunku Wilczej Poręby. Za hotelem Relaks należy skręcić w prawo, a następnie w lewo w ulicę Sarnią. Kolejne tablice informacyjne przedstawią Wam tradycje górnicze Wilczej Poręby i okolic oraz historię wydobycia złota w Karkonoszach. Ulicą Sarnią dojdziecie do skraju lasu gdzie należy wejść na szlak zielony - prowadzący do dawnej osady Budniki i dalej na przełęcz Okraj. Szlak górniczy którym wędrujemy skręca przy Szerokim Moście w lewo na szlak czarny. Dalej biegnie wzdłuż rzeki Płomnicy do Kruczych Skał. Dolina potoku zasobna jest w wiele bardzo ciekawych i cennych minerałów. Już w średniowieczu obszar ten był penetrowany przez poszukiwaczy złota i skarbów, znajdowano tu granaty, a w XVIII wieku powstała ich kopalnia.

Idąc wzdłuż potoku docieramy do Kruczych Skał - granitognejsowej wychodni skalnej w postaci filarów sięgających do 25 m wysokości. Według podań najstarsze sztolnie na Kruczych Skałach miały być drążone już w średniowieczu, o czym informuje kamień pamiątkowy ustawiony u podnóża skał. W XVIII wieku niejaki Gottfried Exner miał założyć tu dwie kopalnie glinki kaolinowej, pracujące na potrzeby manufaktur z Berlina. Mówiło się, że za tonę tej glinki, wykorzystywanej do wyrobu porcelany, właściciel kopalni otrzymywał 20 franków w złocie. W wyniku tych prac powstały dwie nisze widoczne na jednym z filarów. Obecnie Krucze Skały stanowią centrum wspinaczkowe obejmujące kilkadziesiąt tras o różnym stopniu trudności, wierzchołek jednego z filarów stanowi także dobry punkt widokowy na Karkonosze.

Z Kruczych Skał wychodzimy wzdłuż rzeki na ulicę Skalną. Następnie przechodzimy przez Osiedle Skalne. Jest to spokojna dzielnica Karpacza, z zabudową willową i pensjonatową, z której rozciągają się malownicze widoki na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską. Dalej podążamy za drogowskazami i niejako „od tyłu” docieramy do centrum miasta. Ponieważ trasa stanowi pętlę, wycieczkę kończymy w parku przy Lipie Sądowej.

PODZIEMNE KARKONOSZE

Przetwarzanie danych osobowych

Obowiązek informacyjny:
  1. Administratorem podanych Ciebie danych będzie Burmistrz Karpacza, z siedzibą na ul. Konstytucji 3 Maja 54, 58-540 Karpacz
  2. W sprawie danych osobowych możesz kontaktować się z nami pod adresem: umk-iod@karpacz.eu.
  3. Podstawą przetwarzania przez nas Twoich danych jest zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
  4. Twoje dane będą przekazywane firmom informatycznym.
  5. Twoje dane będziemy przetwarzać nie dłużej niż przez okres roku.
  6. W każdej chwili masz prawo dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia.
  7. Przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, co do przetwarzania Twoich danych osobowych.
  8. Podanie Twoich danych osobowych jest dobrowolne.
  9. Twoje dane nie są przez nas wykorzystywane do podejmowania decyzji opartych na zautomatyzowanych przetwarzaniu danych, a które mogłyby mieć wpływ na Twoją sytuację prawną lub wywoływać dla Ciebie inne podobne doniosłe skutki. Używamy natomiast narzędzi do analizowania aktywności na stronie internetowej, by w ten sposób lepiej realizować akcje promocyjne.